Op de Helte Cantorij  7-2-2010

Sinds september 2017 heeft onze kerkelijke gemeente één cantorij: Cantorij Roden: zie>>>

De Op de Helte Cantorij werd in 1979 opgericht op initiatief van Miny Notenbomer. Nog bezig aan haar studie kerkmuziek en koordirectie, kreeg ze van de toenmalige gereformeerde kerkenraad toestemming mee te werken in de erediensten. Zo heeft de cantorij bijgedragen aan de ontwikkeling en de vernieuwing van kerkmuziek en liturgie in onze Protestantse Gemeente.
Na 15 jaar droeg zij 't stokje over aan Bernard Slofstra, die ons vervolgens ook 15 jaar heeft geleid.
Gelukkig kwam direct na zijn vertrek professioneel opgeleide Zana Naidionova. Geknipt voor haar taak bracht zij de cantorij met haar gedrevenheid en humor op een beduidend hoger niveau. Te vroeg moest ook zij ons verlaten. Maar niet nadat we op 24 juni '11 op een feestelijke wijze met een lach en met een traan afscheid van haar namen.
Gelukkig konden we in september 2011 Ardaan Dercksen als onze nieuwe cantor begroeten. Toen nog student aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, behaalde hij in 2013 felbegeerde einddiploma Koordirectie. Met humor en souplesse leidde hij onze cantorij en muzikale begeleiders vakkundig door de repetities en vieringen. Tot hij in het voorjaar van 2015 tot onze spijt naar Utrecht verhuisde. Toen het op en neer reizen uiteindelijk te bezwaarlijk werd, moesten we helaas afscheid van hem nemen en begin januari 2016.
Maar opnieuw werd vrij snel een waardige opvolgster gevonden in de persoon van 29 jarige Thysia Betting-Slagter, toen nog woonachtig in Assen. Na haar conservatoriumopleiding Piano Klassiek in Zwolle voltooide zij in 2013 de opleiding Docent Muziek aan het Groninger conservatorium. Het klikte bijzonder vanaf de eerste kennismaking.
Intussen was Cantorij Roden geboren; je zou het een samensmelting van de Op de Helte Cantorij en de Catharinacantorij kunnen noemen.

Na haar verhuizing naar Gasselternijveenschemond bleek voor Thysia uiteindelijk de combinatie jong gezin, woonplaats, Roden te zwaar en moest zij tot ons verdriet in oktober 2019 al weer afscheid nemen.
Gelukkig hadden we snel een opvolger: Karel Stegeman; hij studeert koordirectie en zang aan het Prins Claus Conservatorium. Uit een aantal belangstellende kandidaten leek hij ons het meest geschikt. Het klikt intussen bijzonder goed tussen hem en de cantorij.