Archiefwerk is zeker niet saai>>>

De werkgroep archief is aanwezig op: 22 februari en 8 maart 2022 van 13.30 - 15.30 uur in zaal 1 van Op de Helte

Aanvulling werkgroep “Kerkarchieven”
In de loop van de tijd is er een aantal leden van de werkgroep gestopt met de werkzaamheden voor het kerkarchief. We zijn op zoek naar mensen die zich bij onze werkgroep willen aansluiten om het werk toch te laten doorgaan. De werkzaamheden lijken saai, maar je komt er heel interessante zaken uit het kerkelijk verleden tegen. Er moeten nog heel wat documenten in het archiefsysteem ingevoerd worden, daarom zou het fijn zijn als sommigen met een computer kunnen werken.

De huidige bezetting van de werkgroep “Kerkarchieven” bestaat uit de dames Janny Groenboom, Roelie Makkink, Gera de Jong en de heren Klaas Rienstra en Tom Meijer. Behalve deze leden heeft de werkgroep ook nog een paar dames die inbindwerkzaamheden verrichten: deze zijn Trijnie Ettema en Lukie Schurer. We werken om de week op de dinsdagmiddag van 13:30 t/m 15:30 uur, met een geanimeerde koffie-en theepauze.

Wilt u iets weten uit het kerkarchief of zich aanmelden als lid van de werkgroep, dan kunt u een mail zenden aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Er zal zo spoedig mogelijk contact met je worden opgenomen.

Nieuwsbrief september 2018
In augustus  mochten we van het echtpaar van der Veer-Aukema uit Geldrop onderstaande foto (klik voor vergroting) ontvangen met daarop een kerkenraad van de voormalige Gereformeerde Kerk uit vermoedelijk 1929. Het echtpaar had ook vragen over deze foto, zie onderstaande mail:

Kerkenraad Roden ca 1929 aangepast"Een bericht uit Geldrop naar aanleiding van een foto die in bezit is van zowel de familie Scharft als familie Aukema, beide afkomstig uit Roden. Het gaat om bijgaande foto van waarschijnlijk de kerkenraad voor de deur van de voormalige gereformeerde kerk in de Kanaalstraat, genomen in 1929 (?).
Het is wellicht het 10-jarig bestaan van het toenmalige kerkgebouw (?).

De vader van mijn vrouw zit op de 1e rij helemaal rechts. dat is Evert Reinder Aukema.
Daarnaast zit Gerard Aukema (oom van mijn vrouw), dan meester Apotheker, hoofd van de chr. school, dan Benjamin Scharft met naast hem de man met de grote hoed. Wellicht ds. Haspers (?) maar dat weten we niet zeker.
Op de tweede rij achter Benjamin Scharft staat Jan Sikke Aukema (oom van mijn vrouw) met links van hem Harrie Scharft.
Mijn vragen zijn:

• Is het inderdaad de kerkenraad en wie zaten er naast de genoemden nog meer in?
  • Wat is de gelegenheid en in welk jaar?
  • Is de man met de grote hoed inderdaad ds. Haspers?
  • En is er wellicht vanuit verslagen / archief nog meer te vertellen over deze foto?

Hartelijke groet uit Geldrop, Jaap van der Veer en Gea van der Veer-Aukema"

Wie kan ze beantwoorden? Uw informatie kunt u zenden aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Verder heb ik van de zomer nog 2 personen geholpen bij het zoeken naar informatie uit de kerkenarchieven.
Met hartelijke groet, Tom Meijer, Coördinator werkgroep Kerkarchieven PKN Roden-Roderwolde.

Nog veel te doen
Inmiddels zijn bijna alle kerkbladen en notulen per soort en per jaargang nu al wel gebundeld. Let op: bijna alle. Maar nog niet alle. Van de Hervormde Gemeente in Roderwolde missen bijvoorbeeld nog de verslagen van de kerkenraad en de kerkbladen. Bij wie zouden die thuis in de keukenla of onder in de kleerkast kunnen liggen?
Oudere notulen en financiële overzichten zijn nog met hand geschreven in grotere of kleinere gekartonneerde boeken. Sommige van die boeken zijn in de band versleten, andere liggen geheel uit elkaar.
In de groep is enige kennis aanwezig hoe boeken moeten worden gerestaureerd. Daardoor is het mogelijk kapotte boeken weer stevig in te binden. Ook is de groep in staat losse papieren zo samen te voegen dat het solide gebonden boeken worden.

Is archiveren nou wel zo nodig?
Een boek sla je makkelijker open dan een ordner.
En dat is toch wel de bedoeling van een archief:

"wat vroeger was, toegankelijker maken voor wie nu leeft"

Om daarvan te leren. Om niet dezelfde fouten te hoeven maken als onze voorouders. Om hen die ons voorgingen te kunnen waarderen voor de inspanningen die zij zich hebben getroost om het Christelijk geloof in deze contreien levend te houden.

In een vorig artikel heeft de archiefgroep deze vraag gesteld: “Kerkmensen van Roden en Roderwolde, hoe kijken jullie aan tegen het bewaren van oude kerkelijke papieren? Moet de kerk zich niet juist op de toekomst richten in plaats van wat na te mijmeren over wat geweest is?”
Daar is slechts één reactie op gekomen. Het antwoord van die ene meneer komt overeen met wat hierboven is geschreven: leren van het verleden met het oog op de toekomst.