Afb. KerkarchiefWelkom in onze groep en lees in het volgend artikel maar eens welke interessante zaken boven komen: WIE HELPT MEE? Op onze oproep heeft Piet Kamp zich aangemeld. We zijn heel blij dat hij ons team wil versterken, temeer omdat hij in zijn werkzame periode archiefwerk heeft gedaan. Piet, van harte welkom! Wie is nog meer genegen om in het kerkarchief bezig te zijn?......

We kunnen vooral voor het registreren nog wel iemand er bij hebben die ook met een laptop kan werken. We werken om de week op de dinsdagmiddag van 13:30u t/m 15:30 u, met een geanimeerde koffie- en theepauze.

De afgelopen weken is een verzoek aan de werkgroep gericht om informatie over het ouderlingschap van een vader uit de voormalige Hervormde gemeente in Roden. Bij het zoeken naar de gevraagde informatie ben ik in het kerkblad “Hervormd Roden” een gedicht tegengekomen dat mooi aansluit op de schriftlezing van zondag 10 oktober:
Marcus 10:17-31, over het binnengaan in het koninkrijk van God. ds. Sijbrand van Dijk heeft in die dienst hierover een preek gehouden. Het gedicht heeft als titel Marcus 12-14 en is in het dialect geschreven door G. Smit. Hoogstwaarschijnlijk heeft de heer G. Smit de verzen Marcus 10:17-31 bedoeld.

MARCUS 1-14

De domdie hoog van de kansel,
Die keek zien kerkvolk an,
Het zag er zo schier en nuver oet,
En hie daagde bij ’t zien dervan;
“Gelukkug; vot bint de armen,
En dankde de Heer veur ’t erbarmen.”

De kerkeraod leegde de buul, nao ofloop van de preek,
Gien wonder dat domdie nijsgierug,
Der ok hiel even naor keek,
Dat mus non beslist wat lieken,
Maor hier zuchde: “Waor bint de rieken?”

Van een gemeentelid hebben we een “Boek der Psalmen nevens de Gezangen bij de Hervormde Kerk van Nederland” uit 1881ontvangen. Dit boekje is van zijn vader geweest, die het van ds. Van der Molen uitgereikt heeft gekregen op het Kerstfeest in 1915

Wilt u iets weten uit het kerkarchief, heeft u iets voor het kerkarchief of wilt u zich aanmelden als lid van de werkgroep, dan kunt u een mail zenden aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Er zal zo spoedig mogelijk contact met je worden opgenomen.

Tom Meijer
coördinator w.g. Kerkarchief