Naar partnergemeente Krakow okt. 2012Van 19 tot 21 oktober 2012 heeft een delegatie van 8 personen een officieel bezoek gebracht aan onze partnergemeente. Hier volgt een verslag met foto's, die Wim Vrieling in de dienst in Op de Helte van 28 oktober heeft laten horen en zien....

(Klik op de foto's om te vergroten)
We zijn aangekomen op vrijdagavond en na een hartelijke ontvangst meegegaan naar onze gastgezinnen.
torens
Op zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan de Lakenhal op de Grote Markt van Krakow.

schilderijen1
Daar hebben we het museum bekeken en vervolgens zijn we afgedaald naar een grote ruimte onder het Marktplein waar, als resultaat van jarenlang archeologisch onderzoek, nu de funderingen van de Middeleeuwse stad zijn blootgelegd.

Zaterdag werd afgesloten met het bijwonen van een groot concert in de Filharmonia van Krakow.

Schriftlezing door ds. Theo van Beijeren
In de dienst van zondagochtend heeft ds. Theo van Beijeren de schriftlezingen verzorgd.

Gretha overhandigt het kadoGretha van der Meulen heeft namens onze kerken een groet overgebracht en een cadeau aangeboden.

Tulpenbollen uit Holland
Bij het uitgaan van de kerk hebben alle kerkgangers van ons een echt Hollandse attentie ontvangen.

Na de dienst was er koffie en ruim gelegenheid voor een ontmoeting met de gemeenteleden.
De kinderen hebben een houten puzzel gemaakt voor de kinderen in RodenTijdens die ontmoeting zijn we ook toegezongen door de kinderen van de kindernevendienst die speciaal voor deze gelegenheid het liedje 'In Holland staat een huis' hadden ingestudeerd. En we hebben van de kinderen een prachtige zelfgemaakte houten puzzel meegekregen waarvan zij hopen dat de kinderen van de kindernevendienst in Roden zal lukken om hem in elkaar te zetten. Als dank hebben alle kinderen van ons een klein cadeautje meegekregen.
in gesprek1in gesprek2Het gezamenlijke gespreksthema van het afgelopen jaar was de film 'Son of man' en het boek 'Hoe Jezus God werd' van Frederic Lenoir.
Op zondagavond hebben we met een groep van 25 personen elkaar bevraagd op punten uit onze wederzijdse verslagen, daarover met elkaar van gedachten gewisseld en zo dit thema samen afgerond.
zoutmijnen
rondwandelen op een diepte van 276 meter
Op maandag was er nog tijd voor een bezoek aan de oudste zoutmijn van Polen in Bochnia. Heel erg de moeite waard maar voor sommigen van ons ook wel even slikken want niet iedereen houdt van rondwandelen op een diepte van 276 meter.

een gezamenlijke maaltijdMaandagavond hebben we het bezoek afgesloten met een gezamenlijke maaltijd. We hebben met elkaar gebeden en gedankt en we hebben ook elkaar bedankt, zij ons voor ons bezoek en wij hen voor de geweldige ontvangst, voor de gastvrijheid en voor de gelegenheid die er was om elkaar formeel en informeel te ontmoeten.

Nog een mooie groepsfoto
We zijn wederzijds van mening dat onze contacten daardoor vernieuwd en versterkt zijn. We hebben afgesproken dat zij binnenkort het thema voor het komende winterseizoen zullen aandragen en dat wij hen vervolgens voor een tegenbezoek zullen uitnodigen. Wim Vrieling

De Puzzel uit Krakow
Op zondag 4 november hebben de kinderen in de kindernevendienst met veel plezier de puzzelstukken in elkaar geschoven. Ze kwamen tijd te kort en pas na afloop van de dienst kwamen ze opgewonden terug bij hun ouders. Zie de foto's hieronder:
De kinderen maken de puzzel uit KrakowBest wel moeilijk hoor Hulp van de leiding en oudere jeugd was welkomMooi hè? Bedankt kinderen in Krakow!